lördag, januari 05, 2008

Boktips

Hej alla! Man blir ju lite nostalgisk när man ser alla gamla kort och minnesberättelser på bloggen. Även de nya bilderna från kusinträffen skapar minnen från förr och jag håller med Gunnar och undrar var alla andra bilderna är.

En annan nostalgitripp som jag har fått i veckan är när jag läst Torgny Lindgrens nya bok "Norrlands Akvavit". Där beskriver han hur huvudpersonen, gamle predikanten Olof Helmersson, köper sig ett dragspel för att förstärka sin roll som missonär i det inre av Västerbotten. Då kom jag att tänka på när jag fick mitt nya dragspel och skulle lära mig spela av Märtas (lärarinnan) gubbe och slet med att frakta dragspelet till skolan på sparken ett par gånger i veckan på kvällarna. Men vad stolt jag var över dragspelet som låg i en grå väska av pegamoid med dubbla förkromade lås. Bälgen var av kalvskinn och spelet var gråblått, det var 5-radigt, hade kromatisk diskantskala genom 5 oktaver och etthundratjugo bastangenter med fyrstämmiga dur och moll och dominantsextim och förminskade septimacord, givetvis var det liktonigt och man kunde alltså dra bälgen ut eller in som man behagade. Spelet var rikt ornamenterat med lister av silver och inläggningar av pärlemo. Det var ett HAGSTRÖMS så klart, samma märke som Calle Jularbo och Olle Johnny spelade på.
Men tyvärr blev man ju inte någon ny Jularbo, den enda låt jag lärde mig var Nybörjarvalsen men jag skyller på läraren, jag ville ju inte spela efter noter utan lära mig spela på gehör!! En vacker dag ska jag kunna spela Hästtrav som Fantastiska Jönsson. God fortsättning! Kjellåke