måndag, januari 07, 2008

Kalla-feber

Hej! Jag fick en ny nostalgitripp i går när jag såg Charlotta Kalla forcera fram i skidspåret. Man fick tårar i ögat och riktig ståpäls av hur hon lekte med finskan.

Ungefär så som finskan måste ha känt det och som Per Elofsson gjorde när han försökte hänga på Johann Muehlegg, Spanien, OS 2002 kände jag mig när jag i 6:e klass (12 år)deltog i skolmästerskapet på skidor i Lit. Alla skolor i Lits kommun ställde upp med lag och jag skulle representera Bringåsens skola. Eftersom jag varje dag åkte skidor till skolan så hade jag stora förhoppningar på tävlingarna och trodde mig nog vara bland dom bättre i kommunen i min åldersklass. Jag hade fått nya fina skidor, Splitklein med råttefällebindningar och pjäxor med hål i så att bindningen passade. Olle hjälpte med att grundvalla skidorna med tjära med sin blåslampa och till tävlingsdagen vallade vi med ett stearinljus! Jävlar va det skulle gå undan! (Har nog aldrig åkt på så bakhala skidor)
Vi startade två och två med en minuts mellanrum mellan varje par och han jag startade med var från Ringsta-skolan. Jag visste inte ett dugg om hans kapacitet men var inte ett dugg orolig, honom skulle jag slå lätt! Vi skulle åka 2,5 kilometer och jag tänkte att jag tar täten och ser om han orkar hänga på. Efter 500 meter så såg jag inte röken av honom utan han försvann långt framför mig och innan dess hade jag försökt hänga på i hans utgångsfart men jag gick in i den berömda "väggen". Resten av loppet blev en pina, många av de som startade efter oss körde om mig och jag minns inte riktigt hur jag tog mig i mål men det gjorde jag efter många om och men. Jag tror jag blev 23:a med totalt cirka 25 startande!! Det jag fick trösta mig med var att vi efteråt fick Fettisdagsbulle med varm mjölk. Även vi som kom sist!
Kom inte och snacka med mig om hur det är att åka en riktig skidtävling! P.S. Jag har nog så här i efterhand förstått att det nog inte var något större tempo i min skidåkning mellan Berget och skolan, det hände ju så mycket under vägen som man var nyfiken på. D.S. Kjellåke