söndag, maj 09, 2010

Skyttefest....

... hela dagen lång igår här i Bringis. Aktiviteterna startade vid 10-snåret med boule, blåspil, tipspromenad (som gick över Berget bl a), en fråga uppsatt vid Gunnars hus, man frågade efter vilket årtal Posten las ner här o mamma började som lantbrevbärare. Vet ni det! 1957, 1958 eller 1960? Luftgevärsskytte också - Ingegärd var bäst av oss på Berget, en tiondeplats. Annars är föreningen väldigt aktiv och det finns många duktiga ungdomar/barn som är med på tävlingar runtom med bra resultat.
På kvällen dukades det upp mat o jag tror att ca 90-100 personer åt plommonspäckad fläskkarré, potatisgratäng och sallad, kaffe o kaka. Detta var nästan gratis - de sålde lotter, fick bara ta en var, och man betalade för maten motsvarande nr på lotten. Kåre fick nr 2, och skulle alltså betala 2 kr men han var spendersam o lämnade 20 kr. Jag fick nr 32 så det blev alltså inte så dyrt. Det hela avslutades med ännu ett lotteri med många fina vinster.
Återigen träffade jag på en gammal beundrare jag inte sett på år och dag. Han undrade om jag minns det o det o det och jag blev jättegenerad. Och minns ingenting!
Säger bara: "Ja, den ungdomen förr i tiden kunde också rumla om då o då.

Behöver inte fixa middag idag heller - min snälle broder Gunnar bjuder på grillad flintastek i Lusthuset. Måste säga att pensionärslivet är himla skönt på alla sätt,
pensionen undantagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar