onsdag, mars 26, 2008

Ahkkan (mormor)

Jag hajade faktiskt riktigt till när jag för en stund sen tittade mig i spegeln och upptäckte att jag sakta men säkert blir mer o mer lik ahkkan. Rynkorna över munnen etsas fast, hårfärgen är densamma m m. Det är snart bara de yttre attributen som saknas - filttofflor, blommig nylonmorgonrock och flanellnattlinne. Det dröjer nog inte länge förrän jag sitter på bron i Tallstugan, rullar tummarna och väntar på att någon ska komma o hälsa på. "O je é gla för att de int finns é finare varels än é rikti Jämtlandstöus" som Evert Ljusberg nyss sjöng på radion.
Har fått en riktig kompis som sitter mittemot mig och förgäves försöker få smaka lite gott från bordet när jag äter frukost. Katten Jesper är så tålmodig men till slut tröttnar han och lägger sig på soffan och somnar.
Nej nu ska jag åka o jobba. En bra dag önskas er!