söndag, april 05, 2009

Nu har de kommit......

....till Berget, samepojkarna från Holmen. Igår kväll lyste det i hela huset där pappa bott. De ska bo här någon vecka för att samla ihop renarna som har funnits i trakten av Singsjön och nu finns alldeles vid vägen mellan Bringåsen och Brana. Renarna ska flyttas över vägen och samlas i ett gärde för att sedan lastas på lastbilar för vidare färd till fjälls. Det är lite tungjobbat för snön är så lös och skotrarna sjunker ner. Nu avvaktar de skarföre för att kunna jobba vidare.
Roligt att träffa Holmenpojkarna, varav tre st är tremänningar till oss Bergetsyskon.
Deras föräldrar känner jag, men naturligtvis har jag tappat en generation eftersom jag varit borta härifrån så länge och varken varit i Holmen eller Stensjön på många år.
Jag minns från det jag var liten, när ajjan o morbröderna kom med renarna hit till Bringåsen - där det blev ett fika-, o matstopp - på väg till Rissna. Det var jättespännande när man såg alla djuren komma fram i skogsbrynet vid Björklid, och samlas upp på åkern här nedanför husen. Då fanns det inte skotrar utan samerna åkte skidor på vintern. Ett minne som tydligt finns kvar.
Det är allt för nu från ett disigt och slaskigt Berget.