tisdag, december 01, 2009

Australien 2009

Ber om ursäkt för styckesindelningen, den vill verkligen inte samarbeta, spelar ingen roll hur jag ändrar. Den verkar ha bestämt sig för att det ska se ut så här.


Hejsan!!

Nu är det bara nån dag kvar innan jag får krypa ner i sköna flygplansstolar igen och flyga tillbaka hela långa vägen. Väldigt knäppt, men ändå inte helt fel eftersom det är jul och jag verkligen har haft en bra resa. Tänkte försöka sammanfatta den lite för alla nyfikna.
Jag kom på lördagen och på söndagen åkte vi på vinprovning. Fyra olika typer av vingårdar, från liten familjedriven till stor som producerar mousserande. Gott och härligt var det!! Det ingick lunch i touren och jag valde så klart kängrugrytan, det smakade köttgryta. Fick dessutom prova ett mousserande rött vin, vilket var riktigt gott.
Här bor Emma, rakt över gatan ligger Melbourne museum, som jag inte varit på. Men jag har varit ute och traskat en hel del själv, medan Emma och hennes rumskompis slitit på jobbet. Det finns farligt många roliga butiker. Det känns sjukt bra att mitt arbete är klart, samtidigt som deras slit och prat gör att många minnen från när Maria och jag slet kommer tillbaka. Och det bästa nu ett år senare är att, även om jag fortfarande kommer ihåg hur sjukt jobbigt det var, så minns jag mest det som roligt. :) Dessutom ska Maria komma och hälsa på mig efter nyår och det ska bli så roligt så!
Har besökt Emmas jobb, men vågar inte lägga upp några bilder därifrån. Vi är inte säkra på om man får ta bilder där och dessutom är dom ganska äckliga. Men om man frågar kan man få se dom när jag kommer hem. Men det såg ut som vilket labb som helst egentligen, ända tills Emma började klippa upp små möss och ta ut deras hjärnor. Usch!! Är glad att mitt arbete bestod av att analysera intervjuer.
Efter en vecka åkte jag och Emma på en långweekend till Sydney, vilket tar 1,5h med flyg från Melbourne. Först bodde vi två nätter i en förort hos Emmas moster, morbror, morbrors fru, dotter och svärmor. Emmas moster tog med oss på buffelunch och så jag fick se kängrur!! Måste säga att dom är väldigt fula och påminner om älgar i ansiktet, utdragna och lite halvkorkade. Det var sjukt varmt och inte ens kängrun orkade göra något. Var upp mot 41 grader medan vi var i Sydney.






På lördagen tog vi en färja in till Sydney och bodde två nätter på hostel. Vi gick och vi gick, tittade på operahuset och the rock (statsdel som var väldigt mysig). Såg lite av genrepet av finalen av australiensiska Idol som hölls alldeles vid operahuset. På söndagen åkte vi till berömda, Bondi Beatch, det var mulet, men ändå så varmt så det var fullt med folk på stranden som låg och solade. Det känns mycket bättre att sola i mulet väder här, lite extra spf. ;) Satt i en bar på ett tak och såg operahuset och fyverkerierna från den verkliga finalen. Måste säga att det var en konstigt känsla att se operahuset i verkligheten.
Vi kom hem på måndag kväll och stannade tre dagar i Melbourne. Vet inte alls vart dom tre dagarna tog vägen. Emma hade datorn alla tre dagarna, så därför kunde jag inte skriva något blogginlägg då. Istället läste jag en hel del bok, väldigt skönt och semestrigt, men jag såg inte så mycket av Melbourne. :)

Vi åt middag hos Hannas och Emmas kompis Rebecca som fyllde år. Hennes australiensiske fästman är kock och stog och lagade mat till oss hela kvällen. Otroligt gott var det och han lagade speciell glutenfri varmrätt till mig. De andra fick couscousröra, medan jag fick stekta grönsaker till min KÄNGRU!! Har alltså lyckats äta det två gånger sen jag kom hit, den andra gången var mycket godare och man kunde känna att det faktiskt är en liten annan smak än vanlig nöt. Emma säger att det är lite sötare, jag vet inte vad jag ska säga. Allt han gjorde var i alla fall otroligt gott och skönt att kunna lita på att jag äta. En kock borde ju veta vad gluten är tycker man. :) Dom är förövrigt ganska så duktiga på gluten free här, det finns ofta glutenfria alternativ på resturanger och caféer, som ibland till och med är markerade i menyn på ett tydligt sätt.
Sen på fredag morgon åkte Emma, Hanna och jag med flyget 75 min till Tasmanien, för ytterliggare en långweekend. Långweekend i expressfart! Vi (Hanna, eftersom hon kört både automat och vänstertrafik tidigare) körde 150 mil på 4 dagar med vår fina lilla hyrbil. Vi hade vår Lonley planet som hjälpte oss med boenden, mat och attraktioner. Att komma till Tasmanien var som att komma ut på bondvichan. Och till skilland mot Melbourne och Sydney var det grönt, kallt och regnigt. Men på något sätt hade väldigt tur att det mesta regnet kom när vi satt i bilen och vi till störst del hade uppehåll när vi var ute och tittade på något. (Kanske inte helt konstigt, eftersom vi satt i bilen en hel del, man måste det om man ska köra 150 mil).

Vi var till the winegalssbay, ett känt naturreservat som jag inte kommer ihåg vad det heter, vi gick en 2h tur runt en sjö där, vi åkte stolslift upp på the Nut, var till Pingvin town, Doo town, provsmakade ost på en liten ostfabrik, ett blåshål, körde jättehögt upp på ett berg för att kunna se ut över Hobart, men det var molnigt och kallt, så vi fick vända och köra ner för att kunna se något.



Vi träffade Emmas och Hannas supertrevliga franska rumskompisar som flyttade ut alldeles efter vi for till Tasmaninen. Dom ska resa runt lite i Australien innan dom åker tillbaka till Frankrike, så det blev lite avskedsmiddag mitt i alltihopa.

Vi var till Port Arthur och om man var inne under en timme, fick man tillbaka halva inträdet, vilket vi tyckte stämde ganska bra in i våran expressemester. Vi for runt där som lite halvförvirrade höns och en timme räckte ganska bra om man inte ville ha med sig allt för mycket historia. Det "roliga" med historia här, är att den är runt 150 år gamal, vilket känns ganska lite när man är svensk. Fick i alla med oss att Port Arthur är det stället som dom skeppade dom som begått brott på Tasmanien. Helvetet på jorden alltså. För det var till Tasmanien dom skickade dom som begick brott i Australien, ditt England skickade sina fångar när dom började bli lite för många. För att bli skickad hela vägen till Australien var man tvungen att begå hemska brott som tjäla en säck potatis för man håller på att svälta ihjäl eller något sånt. Faaarliga brottslingar alltså. Hittade ett litet ställe där dom hade tegelstenar med namn, ålder, brott och strafftid inskrivet på, längs hela trottoaren. Var väl lite farligare människor som satt i Port Arthur, då var dom ju ändå dömda för saker tre gånger för att komma dit. :)

Sen tog vi flyget hem och Emma och Hanna har full ångest igen över sina arbeten. Man får inte nämna att det är december, jul eller advent. Dom lever i förnekelse att dom snart borde vara klara och att deras tid i Melbourne är över. Jag har varit på Vic market och handlat saker och mat (skulle inte vara fel med en sån marknad i Östersund), varit på St Kilda Beach, the Royal Botanic Garden och idag har jag mest bara gått och gått och gått runt och tittat runt om i stan.
Ikväll ska vi grilla och i morgon ska vi gå på svenska kyrkans julbassar. Sen är det bara söndagen kvar och då ska vi också förhoppningsvis grilla, inte dåligt för att vara andra advent. :) Känns som om jag nyss kom, men har ändå hunnit göra massor och glömt hälften. Är lite rädd för att det ska bli en konstigt omställning att byta Melbourne mot Bringåsen och vår/sommar mot vinter, men har ju som sagt julen att se fram emot.
God Jul!!!! Kram Emma!!

2 kommentarer:

  1. Jättekul att du hunnit med så mycket! Du får berätta mer när du kommer hem. Under julen kan ju hoppas att det blir tid över att bara umgås. Väkommen tillbaka till Jämtland!
    Kram moster

    SvaraRadera
  2. Det låter som en härlig resa och en fin upplevelse :)
    Jag är jätteglad att du fick till att resa till Australien.
    Kram från stooora syster

    SvaraRadera