fredag, mars 14, 2008

Återstoden av livet, fundering på födelsedagen

När Gud skapade åsnan sa han till åsnan:
-Nu har jag skapat dig. Som åsna ska du gå på fälten hela dagarna. Du ska arbeta dagen lång under solen! Jag ger dig en livstid på 50år.
-Men, invände åsnan. Den sortens liv, och du vill att jag ska leva i 50år! Låt mig leva i 20år och jag ger tillbaka resterande 30år. Och Gud accepterade.



När Gud skapade hunden sa han till hunden:
-Du förväntas hela dagarna sitta vid dörren till huset. Alla som går förbi eller kommer in skall du skälla åt. Jag ger dig en livstid på 20år.
-Vad, invände hunden. Sitta hela dagen vid dörren? Aldrig! Låt mig leva i 10år och jag ger dig tillbaka 10år. Och Gud accepterade.


När Gud skapade apan sa han till apan:
-En apa skall underhålla folk. Du skall få dom att skratta och göra konster för dom. Jag ger dig en livstid på 20år.
-Vad då, invände apan. Få dom att skratta? Göra grimaser och konster? Tio år får räcka, jag ger tillbaka resterande 10år. Och Gud accepterade.


Så skapade Gud mannen och sa till mannen:
-Din uppgift är att sova, äta och leka. Du kommer att ha mycket skoj i ditt liv. Allt du behöver är att roa dig. För den sortens liv ger jag dig en livstid på 20år.
-Hör nu, protesterade mannen. Ett sådant gott liv! Äta, leka, sova och inte göra något! Och du förväntar dig att jag bara skall leva i 20år? Låt oss göra en överenskommelse. Eftersom åsnan gav tillbaka 30år, hunden 10år och apan 10år, så tar jag dom åren ifrån dig! Det ger mig en livstid på 70år. Överens? Och Gud accepterade.

Det är därför vi:
Under våra första 20år sover, äter, leker och njuter allt gott utan att göra just någonting.

Under de nästa 30åren arbetar vi dagen lång, lider och drar försorg om familjen.

Nästa 10år underhåller vi våra barnbarn och spelar apa.

Och de sista 10åren sitter vi vid dörren och skäller på folk.