onsdag, april 02, 2008

Lite om pappa Olle

Nu gick den varma solen i moln och då kan jag passa på att berätta lite vad som händer runt pappa . Idag fick jag se att det stod en obekant bil vid huset. Jag gick dit för att kolla. Det var Astrids dotter Iris (hon är 80 år) som hälsade på och bjöd på hembakta skorpor. För er som inte vet kan jag berätta att Astrid var pappas särbo under 25 år o som gick bort för några år sen.
Iris satt alldeles intill pappa och de tittade på alla fotografier som han har på köksbordet. Och pratade o berättade om vem korten föreställde. Han berättade också att jag flyttat hem till Tallstugan och att vi hade gjort så fint här. Kurt som bodde här tidigare hade flyttat till södra Sverige. Fick påminna honom att det var till Göteborg. Ja, just det svarade han.

Hemtjänsten kom också och hade med sig en dam från hörcentralen. Hon ville att pappa skulle försöka använda de hörlurar med mikrofon han fick för 5 år sen, men som då åkte av lika fort som han fick på dem. Hon försökte motivera honom med att det skulle vara lättare för honom i kontakten med omvärlden. Att han inte skulle behöva bli så ensam. Jag fyllde på att eftersom jag upplever honom som mycket piggare nu och han vill prata så skulle det vara jättebra om han hörde lite bättre. Vi får hjälpas åt att peppa honom - hemtjänsten ska göra det också.
Jag berättade för pappa att ´n Ante i Sjör hade gått bort och visade honom annonsen. Undrade om han kände igen Ante och han svarade att naturligtvis gjorde han det. De hade ju lagt ut många nät tillsammans i Mosjön.
Det var det jag ville berätta.