torsdag, december 25, 2008

En julafton igen att....

... lägga till handlingarna. Här i Tallstugan förflöt julaftonen lugnt o stilla. Pappa Olle och hundfröken Doris firade med oss.
Men jag måste säga att det är skönt att julen är över trots att den vilsamma juldagen hör till en av de bättre, stressfria dagarna, om man inte bjudit hem en massa folk förstås. Även om många säger sig ha dragit ner på kak- o bullbak, matlagning, julklappsköp, städning m m inför julen, vilket jag egentligen gjort i många år nu, så känns det lite stressande att inte ha gjort det där som alla andra har gjort. Vi har ingen julgran heller. Men därför fick vi göra som Amos Persson i Gammtjärn - peka ut en gran i skogen och säga att i år får den granen vara julgran.
Ett tankeexempel: Usch då, nu kommer det främmande och jag har bara två sorters kakor att bjuda på. Missförstå mig inte - själva besöket är roligt att få.
I år har jag heller inte varit på stan en enda gång före jul och jag brukar väl kuta runt några gånger i alla fall. Men det kan jag ju skylla på att jag dråsat omkull och då blir man lite extra nojig för att det ska hända igen.
Och så tänker jag på det här att bli gammal - jo, det blir man ändå oavsett det är jul eller inte förstås. Pappa har ju en kateter som krånglade i går kväll. Han blev helt plötsligt så orolig och ville gå på toan och kissa. Det trängde verkligen på och han såg alldeles olycklig ut. Åkte till ytterdörren o skulle hem. Vad skulle jag göra?? Det har ju blivit stopp några gånger tidigare och då har han klippt sönder eller dragit ur slangen. Och det är svårt för en lekman att se var någonstans felet är. Jag fick ringa hemtjänsten som kom lite tidigare och befriade honom från obehaget. Den här gången berodde det på att slangen var vikt på ett ställe så det blev stopp. Heller inte så lätt att hjälpa pappa eftersom han inte hör och inte svarar när man frågar. Tur att det gick att lösa ganska fort ändå. Fy tusan för att bli beroende av andras välgörenhet!!
God fortsättning på er vare sig ni firar jul eller inte!
PS Har någon hört något från kusin Reidar. Han brukar ju ringa på julafton varje år men inte nu.