söndag, december 07, 2008

Hembakat bröd

Fy o jäklar vad jag känner mig besviken! Så mycket att jag måste blogga om mitt söndagsbak - drömmar + Rimbobullar. Och jag undrar vem som bestämt att kakorna o bullarna ska vara höga, jämna o fina och vara goda? Räcker det inte bara med att de är goda, hembakade men kan se ut hur som helst? Ta mina Rimbobullar t ex - de ser ut som små grisar som ligger på rygg med de fyra benen i vädret. Jag ska förklara: man kavlar ut degen till en kaka 40x40 cm. Så gör man små rutor 8x8cm. På rutorna lägger man en fyllning av smör, socker o vaniljsocker. Viker in de fyra flikarna mot mitten av rutan. Så länge är allt frid o fröjd. När jag gräddat dem har de fyra flikarna "rest på" sig o bullen ser ut som en liten julgris. Förresten det är väl riktiga julbullar då? Men kan jag verkligen bjuda Bringåsendamerna och de från grannbyarna på bullarna? Drömmarna blev från början höga o fina men när de kallnade sjönk de också ihop. Men både bullarna o kakorna är jättegoda och vill de andra inte äta av dem så är det bara synd för dem. Förresten behöver man bry sig alls egentligen - jag är väl ingen sämre människa än den som är duktig på kak- o bullbak. Så är det förstås.